راهنمای دیزاین و تزئین کیک

وقتی از تزئین کیک می‌گوییم، باید به واژه‌هایی مثل دسر و میان‌وعده هم بپردازیم. اما مهم‌تر از همه این است که ما در این صفحه هستیم چون با سلیقه هستیم. بیایید با هم تعارف نکنیم، کمتر کسی دیزاین یا تزئین کیک را به عنوان یک موضوع مستقل بررسی می‌کند. پس ما به مهارت ذاتی شما ایمان داریم و در این مقاله فقط سعی داریم به شما Insight یا دید بدهیم تا بتوانید به ایده‌های تزئین کیک ساده و در دسترس به طرزی خلاقانه و آزادانه فکر کنید. پیش از اینکه وارد کلاس آموزش ایده‌یابی برای تزئین کیک شویم! از شما دعوت می‌کنیم کمی تکیه بدهید و درباره دلایل محبوبیت کیک بخوانید. برای ما مهم است که وقتی به یک موضوع می‌پردازیم درباره دلایل آن هم صحبت کنیم.

دلایل محبوبیت کیک

عکس کیک
  • کیک افراد را دور هم جمع می­‌کند.

یکی از بهترین لحظات، زمانی است که همه افراد حاضر در مهمانی دور کیک جمع می­‌شوند تا یک‌صدا «تولدت مبارک» بخوانند. کیک همه افراد حاضر در مهمانی را دور هم جمع می­کند. این شیرینی خوشمزه چیزی است که همه منتظر یک برش از آن هستند. سرو کردن کیک مانند یک آهنربا برای مهمانان عمل می­کند!

  • کیک ­‌ها یک دسر عالی هستند.

درست مانند هر دسر دیگری، کیک­ها را می­توانید بعد از غذای اصلی خود میل کنید. آن­ها نه تنها به هضم غذا کمک می­کنند، بلکه به غلغلک دادن پرزهای چشایی شما نیز کمک می­کنند. مردم دوست دارند بعد از شام یا ناهار، از این دسر خوشمزه لذت ببرند.

  • کیک‌ ­ها انواع مختلفی دارند. شما هرگز از طعم آن­ها خسته نمی­‌شوید.

کیک­ها صدها طعم دارند؛ از کیک شکلاتی تا ردولوت و از وانیلی تا توت فرنگی. برای انتخاب طعم کیک گزینه­های زیادی وجود دارد. شما می­توانید برای هر مناسبتی، یک طعم جدید را انتخاب کنید و هرگز از تکراری بودن طعم آن خسته نشوید. مزیت دیگر کیک به عنوان یک دسر یا میان­وعده این است که می­توانید طعم میوه­های فصلی و غیر فصلی را در آن بچشید.

  • همه افراد در تمام سنین به کیک علاقه دارند.

کیک­ها را همه افراد خانواده دوست دارند، چه پدربزرگ و مادربزرگ و چه نوه­ها، همه از طرفداران کیک هستند. اگر کیک سفارش دهید، بدون در نظر گرفتن سن، می­توانید مطمئن باشید که همه را راضی خواهید کرد.

  • کیک حس نوستالژی را در ما زنده می­کند.

طعم شیرین کیک­ها در تمام مراسم­های شادی ما مشترک هستند. فرقی نمی­کند مراسم به اندازه یک مهمانی ساده تولد کوچک باشد یا به اندازه یک جشن عروسی بزرگ و باشکوه، کیک همیشه نقش پررنگی در روز­های شاد ما دارد. خوردن کیک حس شادی و خوشحالی را در ما زنده می­کند.

  • کیک­ می‌­تواند استرس را کاهش دهد.

ثابت شده است که خوردن کیک استرس و حتی علائم افسردگی را کاهش می­دهد. زمانی که برای کار یا مهمانی خاصی برنامه­ریزی می­کنید یا حتی زمانی که در موقعیت استرس­زایی هستید، با خوردن یک تکه کیک به خود پاداش بدهید و از استرس خود بکاهید. مطالعاتی وجود دارد که نشان می­دهد پختن یا خوردن کیک می­تواند به بهبود سلامت روان شما نیز کمک کند. اینطور که به نظر می­رسد کیک یک غذای آرامبخش است؛ قدرت چنین درمان ساده­ای را دست کم نگیرید.

  • کیک به شما انرژی می­‌دهد.

کیک حاوی مقدار زیادی شکر، کربوهیدرات و چربی است که به طور طبیعی انرژی بیشتری به شما می­دهد. بسیاری از کیک­ها بسته به مواد تشکیل دهنده حاوی ویتامین، کلسیم و پروتئین هم هستند.

  • خوردن کیک مردم را خوشحال می‌­کند.

خوراکی­های شیرین اغلب میان وعده­­ی مناسبی برای روزهای شلوغ و غم­انگیز شماست. چون حال شما را بهتر می­کند. حتی اگر غمگین هم نباشید، کیک هر رویدادی را شادتر می­کند. سرو کردن یک کیک زیبا باعث لبخند مهمانانتان می­شود، به خصوص اگر آن کیک برای شخص خاصی پخته شده باشد. فرستادن کیک در مناسب­های مختلف هم یکی دیگر از کارهایی است که می­توانید برای شاد کردن اطرافیانتان انجام دهید.

  • مقرون به صرفه بودن کیک

کیک­‌ها به شما این امکان را می­دهند که طعم­‌های شگفت انگیز را با قیمتی منصفانه بچشید. از آنجایی که کیک­‌ها انواع مختلفی دارند، قیمت­ آنها نیز متغیر است. کیک­‌های وانیلی، شکلاتی و نسکافه­‌ای معمولاً قیمت مناسب­‌تری دارند؛ چون مواد مصرفی آن­ها به راحتی در دسترس همه قرار دارد. اما کیک­‌هایی مثل ردولوت به دلیل خاص بودنشان قیمت بیشتری دارند. مورد دیگری که باعث افزایش قیمت کیک­ها می­شود، بزرگی کیک و تزئین آن است. کیک­‌های بزرگ با تزئینات خاص و شلوغ قیمت بالاتری دارند. اگر به پختن کیک علاقه داشته باشید، می‌­توانید با قیمت پائین‌­تری آن را در خانه درست کنید. وسوسه انگیزترین قسمت درست کردن کیک در خانه، پیچیدن بوی وانیل و شیر و شکلات است که تمام افراد خانواده را به آشپزخانه می‌­کشاند. شما می‌­توانید برای مناسبت­‌های خاص برای کسانی که دوستشان دارید کیک بپزید و آن را تزئین کنید. اگر برای تزئین کیک به دنبال ایده می­‌گردید، ادامه این مقاله را از دست ندهید!

تزئین کیک

تزئین کیک

اگر به درست کردن کیک علاقمند باشید، قطعا تزئین آن هم برای شما مهم است. در این مقاله از تزئین فوندانت صرف نظر می­‌کنیم، چرا که تزئین فوندانت به عنوان یک فرد مبتدی سخت و پیچیده خواهد بود.

وسایل متداول برای تزئین کیک

  • – قیف شیرینی پزی
  • – صفحه گردان شیرینی پزی
  • – کاردک خامه کشی
  • – قیف شیرینی پزی و ماسوره

اولین مرحله قبل از تزئین کیک، پوشاندن کیک با خامه قنادی است. در مقاله طرز تهیه کیک تولد برای شما نوشتیم که قبل از شروع استفاده از خامه قنادی باید آن را با همزن به خوبی بزنید تا شکل سفتی به خود بگیرد. بعد از اضافه کردن فیلینگ به لایه‌­های میانی کیک، آن را روی صفحه گردان بگذارید. با مقدار کمی از خامه قنادی شروع کنید و سطح کیک و دیواره­‌ها را با کاردک به خوبی بپوشانید. اگر دوست دارید خامه شما رنگی به جز رنگ سفید داشته باشد، مطابق سلیقه‌­تان از رنگ­‌های خوراکی استفاده کنید.

انواع ایده­‌ برای تزئین کیک

تزئین با پودر قند

اگر علاقه‌­ای به استفاده از خامه قنادی ندارید، یا می‌خواهید کیک کم کالری تری درست کنید، پودر قند برای تزئین کیک انتخاب مناسبی است. این تکنیک روی کیک­‌های شکلاتی بهترین نتیجه را دارد. برای پخش کردن پودر قند روی کیک از یک صافی خیلی ریز استفاده کنید.

تزئین با پودر قند

تزئین با خامه قنادی

برای تزئین کیک شما می­‌توانید از همان خامه قنادی که برای خامه کشی کیک استفاده کردید، استفاده کنید. برای ایجاد تضاد رنگی روی کیک، از رنگ‌­های خوراکی استفاده کنید. مقداری از خامه قنادی را در قیف شیرینی پزی بریزید. مطابق سلیقه‌­تان ماسوره را انتخاب کنید و خامه را به صورت نواری یا دایره­‌ای روی کیک قرار دهید. اگر دوست دارید از این روش استفاده کنید، می‌­توانید خامه را با فاصله از لبه کیک به صورت دایره­‌ای بگذارید تا به شکل گل در بیاید. سپس گل بعدی را به همین شکل با فاصله از گل قبلی قرار دهید تا تمام حاشیه کیک را تزئین کنید.

روش پیشنهادی دوم برای تزئین با خامه قنادی: خامه قنادی­‌ای را که برای تزئین کنار گذاشته‌­اید در چند ظرف تقسیم کنید. به هر کدام رنگ خوراکی متفاوتی اضافه کنید (برای مثال سه ظرف با رنگ­های قرمز، سبز و زرد). با استفاده از کاردک از خامه­‌های رنگی بردارید و روی کیک بمالید. طرح نهایی شما به شکل ابر و بادی خواهد بود.

استفاده از تزئینات آماده

فروشگاه‌­های لوازم قنادی لوازم متنوعی برای تزئین کیک دارند. ترافل­‌های رنگی، مرواریدهای خوراکی، اکلیل‌­های خوراکی، شکل­‌های مختلف و استندهایی با نوشته‌­های زیبا (مانند «تولدت مبارک») از جمله وسایلی هستند که می­‌توانید در فروشگاه­‌های لوازم قنادی پیدا کنید.

بعضی از فروشگاه‌­ها نیز تزئینات فوندانت آماده برای فروش دارند. شما می­‌توانید با توجه به سبک کیکی که درست کرده‌­اید از این تزئینات استفاده کنید.

اگر فروشگاه لوازم قنادی در دسترس ندارید، ساده‌­ترین وسایل را برای تزئین کیک انتخاب کنید. به سلیقه خودتان از سوپرمارکت­‌های کوچک پاستیل­، اسمارتیز، شوکورول، شکلات­‌های تخته ای یا کیندر و بیسکوئیت تهیه کنید و کیک خانگیتان را با این‌­ها تزئین کنید.

تزئین با میوه­‌های تازه یا خشک

میوه­‌های تازه بهترین انتخاب برای تزئین کیک هستند. توت فرنگی و بلوبری ترکیب بسیار زیبایی در کنار هم می­‌سازند. اگر در برش دادن میوه­‌ها به شکل و فرم­‌های خاص مهارت دارید، می­‌توانید از انواع میوه­‌ها برای تزئین کیک استفاده کنید. آسان‌­ترین راه برش دادن میوه‌­ها به صورت لایه‌­ها نازک است. نکته­ای که باید به آن توجه کنید این است که ظاهر میوه­‌های تازه و به خصوص برش داده شده بعد از مدتی بهم می‌­ریزد. برای مثال سیب برش داده شده بعد از مدتی سیاه می‌­شود. برای جلوگیری از این اتفاق، می‌­توانید از میوه‌­هایی استفاده کنید که دیرتر خراب شوند. یا با ترفندهایی مدت زمان بیشتری آن را سالم نگه دارید. مثلاً برای حفظ ظاهر تازه‌­ی سیب می‌توانید چند قطره لیموترش را روی آن بریزید.

اگر به هر دلیلی علاقه­‌ای به استفاده از میوه‌­های تازه ندارید، میوه‌­های خشک انتخاب بی­‌نظیری هستند. جدا از اینکه آسان و در دسترس هستند، نیازی نیست که نگران خراب شدن ظاهر یا برش دادن آن‌ها باشید. برای تهیه میوه خشک به صورت آماده می­‌توانید؛ به خواربار فروشی‌­ها، میوه فروشی­‌ها یا هایپرمارکت­‌ها سری بزنید. اما اگر دوست دارید میوه­‌های خشک را سالم­‌تر تهیه کنید، می­‌توانید چند روز قبل از آماده‌­سازی کیک آن­ها را آماده کنید. برای درست کردن میوه خشک کافیست میوه مورد نظرتان را به برش­های بسیار نازک تقسیم کنید و آن را در دستگاه خشک کن یا در ظرف فلزی روی رادیاتور قرار دهید. اگر تمایل دارید که میوه‌­ها را روی رادیاتور خشک کنید، از چند روز قبل این کار را انجام دهید.

دیزاین لوکس با استفاده از گل­‌های طبیعی

شاید تعجب کنید که با گل­‌های طبیعی چطور می­‌شود کیک را تزئین کرد. انتخاب گل برای این کار کاملاً بستگی به سلیقه شما دارد. اما پیشنهاد ما به شما این است که از گل­‌های بزرگ و با ساقه‌­های ضخیم مانند رز، آفتاب گردان یا لیلیوم استفاده نکنید. میخک، داوودی یا چیپسولیا انتخاب‌­های خوبی برای تزئین کیک هستند. شما می­توانید برای استفاده از گل­‌های طبیعی کمی فراتر بروید و از برگ‌­های زیبا هم برای تزئین استفاده کنید. یکی دیگر از گیاهانی که برای تزئین کیک می­‌توانید از آن استفاده کنید، شاخه‌­های گندم خشک­‌شده است.

برای تزئین کیک ساقه گل‌­ها را تا جایی کوتاه کنید که از ساقه چسبیده به گل حدود ۲ سانت باقی بماند. سپس قسمت ساقه را بشویید تا اگر آلودگی در آن قسمت وجود دارد شسته شود. سپس گل را روی کیک یا روی دیواره­‌ها قرار دهید. نتیجه کار شما شگفت انگیز خواهد بود.

فانتزی کردن داستان با استفاده از گل‌های Buttercream

تا حالا واژه باترکریم را شنیده اید؟ این یک هنر تقریبا جدید و بسیار جذاب است. البته پیش از اینکه کیک را با Buttercream تزئین کنید باید این هنر را آموزش ببینید. اما دعوت می‌کنیم تصاویری از کیک‌هایی که با این گل‌ها دیزاین شده‌اند را ببینید تا تصمیم بگیرید آیا برایتان جذابیت دارد که این هنر را بیاموزید؟

استفاده از شابلون

شابلون­‌های آماده هم یکی از گزینه­‌های مناسب برای تزئین کیک هستند. شابلون را روی کیک قرار دهید و فضاهای خالی شابلون را با استفاده از پودر کاکائو، پودر نسکافه، پودر قهوه، ترافل‌­های رنگی یا اکلیل­ خوراکی پُر کنید.

تزئین کیک با شابلون

آبنبات‌ها

آبنبات­های رنگی برای تزئین روی کیک می‌­تواند انتخاب مناسبی باشد. استفاده از آبنبات‌­ها در کنار میوه‌­ها نیز شکل زیباتری به کیک می‌­دهد.

شکلات

شکلات برای تزئین کیک می­تواند به صورت­های مختلفی استفاده شود. مثلاً به صورت رنده شده روی سطح کیک؛ یا به شکل تکه شده. شما حتی می­توانید از شکلات‌­هایی غیر از شکلات‌­های تخته‌­ای استفاده کنید. کافی­‌است آن­ها را از پوسته­‌شان خارج کنید و روی کیک بچینید.

اگر کیک شما شکلاتی است پیشنهاد ما به شما این است که از شکلات، توت فرنگی و کوکی (یا بیسکوئیت)های شکلاتی برای تزئین آن استفاده کنید. برای اضافه کردن ظاهر شکلاتی کیک، زمان هم زدن خامه قنادی به آن مقداری پودر کاکائو اضافه کنید تا رنگ قهوه­‌ای ملایمی به آن بدهید.

کوکی با تزئین رویال آیسینگ

کوکی­ها انواع مختلفی دارند. یکی از کوکی­هایی که به تازگی طرفدارهای زیادی پیدا کرده، کوکی با تزئین رویال آیسینگ است. این نوع کوکی­‌ها به شکل‌­های مختلفی پخته و تزئین می‌­شوند. بیشتر کوکی‌­ها یک دسته چوبی دارند. برای استفاده از این کوکی‌­ها برای تزئین روی کیک، دسته چوبی را کوتاه‌تر کنید و آن را در جای مناسب به داخل کیک فرو ببرید.

مارشمالو

مارشمالو ظاهر زیبایی به کیک می‌­بخشد. این خوراکی خوشمزه، شیرین است و بافت سبک و نرمی دارد. برای تزئین کیک می‌­توانید مارشمالو را روی کیک بچینید. اگر می­خواهید ظاهر متفاوت­‌تری به کیک بدهید، آن را کمی حرارت بدهید. مارشمالو در تزئین کیک‌­های شکلاتی و میوه­ای علاوه بر جلوه‌­ی زیبا، طعم بسیار خوشمزه‌­ای را به کیک اضافه می‌­کند.

سس یا سیروپ

اگر دنبال یک راه سریع برای تزئین کیک هستید از سس شکلات، کارامل یا فندق استفاده کنید. انواع مختلفی از سس‌­ها در فروشگاه­‌ها موجود است. بعد از ریختن سس بر روی کیک، مدتی آن را در یخچال قرار دهید تا کاملا سفت شود.

انتخاب شما برای تزئین کیک چیست؟ شما ترجیح می‌­دهید از کدام‌یک از روش‌­های بالا برای تزئین کیک استفاده کنید؟ نظراتتان را در کامنت­‌ها برای ما بنویسید.

اگر به دنیای پخت شیرینی‌­ها و شیرینی‌­پزی علاقمند شدید، پیشنهاد می‌کنیم با ثبت نام در دوره آنلاین آموزش قنادی آرسس شف روش پخت کیک و شیرینی را یاد بگیرید.

(بازدید ۵۸ بار, بازدیدهای امروز ۱ )

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید به

دیدگاه خود را وارد نماید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *