طرز تهیه انواع سالاد رستورانی

سالاد به تعریف علمی، به غذاهای سرد بشقابی و به تعریف متداول در ایران، پیش غذایی با ترکیب سبزیجات، میوه و صیفی‌‌‌‌جات است که همراه با انواع سس‌ها یا چاشنی‌های سرو می‌شود. در سراسر دنیا هزاران مدل سالاد با مواد مختلفی وجود دارد که می‌توانیم آن‌ها را به این دسته بندی‌‌ها تقسیم بندی کنیم.

  • سالاد سبز
  • سالاد غذایی
  • سالاد میوه
  • سالاد دسری

که دسر_سالاد ها جزو جدید ترین دسته سالادها هستند. در قرن بیستم با روند مصرف غذاهای آماده، سالاد هم جدی‌تر از گذشته جزو سبد غذایی مدرن قرار گرفت، هرچند که در ابتدا این کار از آمریکا آغاز شد اما امروزه در سراسر دنیا سالاد به صورت تجاری در اکثر هایپر های مواد غذایی به فروش می‌رسد.

سالاد یک نوع پیش غذا است که آن را کنار غذا هم می‌خورند و در خیلی از رژیم‌های غذایی، سالاد را به عنوان یک غذای رژیمی در وعده غذای اصلی مصرف می‌کنند. پس با سایت آموزش آشپزی آرسس شف همراه باشید تا شما را با انواع سالادهای بی نظیر ایران و دنیا که در رستوران‌ها سرو می‌شوند، آشنا کنیم.

۱ | سالاد شیرازی

سالاد شیرازی یکی از اصیل‌ترین سالاد های ما ایرانی‌ها است ک در اکثر مواقع در کنار بیشتر غذاها آن را مصرف می‌کنیم. سالاد شیرازی ترکیبی از گوجه، خیار و پیاز خرد شده است که همراه با آبغوره یا آبلیمو، نمک، فلفل سیاه و نعنا خشکه است که ۱۰۰ گرم سالاد شیرازی دارای ۸۱ کالری است و جزو دسته بندی سالادهای سبز و رژیمی محسوب می‌شود.

از کاربردهای مخصوص سالاد شیرازی سرو کردن آن با غذاهایی مثل لوبیا پولو، استانبولی، کتلت و قرمه سبزی است.

۲ | سالاد سزار

سالاد سزار یک نوع سالاد مکزیکی است که توسط رستوران داری به نام سزار کاردینی تهیه شده است، بخاطر طعم سازی خوبی که داشت، طرفدران زیادی بین تمام کشورها پیدا کرده است. سالاد سزار ترکیبی از کاهو تازه، نان سیر،سس مخصوص سالاد سزار، سرکه بالزامیک، پنیر پارمزان رنده شده،روغن زیتون، و سینه مرغ سوخاری است. این سالاد ارزش غذایی بالایی دارد و می‌توانید آن را به عنوان یک وعده غذایی هم مصرف کنید.

سالاد سزار

۳ | سالاد ماکارونی

سالاد ماکارونی یکی از خوشمزه ترین و پر طرفدار ترین سالاد، بین ما ایرانی ها است، که مواد تشکیل شده ی آن از ماکارونی فرمی، ژامبون، هویج و نخود سبز، ذرت مکزیکی، خیار شور،سیب زمینی و سس مخصوص است که در بعضی جاها آن را بدون سیب زمینی هم سرو می کنند. و با توجه به مواد تشکیل دهنده ی آن یک پیش غذای مفید و سرشار مواد مغزی است، که دارای ویتامین های A، E، K و مواد معدنی همچون روی، کلسیم، آهن، منیزیم و فسفر است. با توجه به تصویر زیر که انواع پاستا را معرفی می‌کند، در سالاد ماکارونی بیشتر از فرفاله، کونچیگل، پنه، زیتی و ماکارونی استفاده می‌شود.

۴ | سالاد کلم سفید

از معروف‌ترین و رایج‌ترین سالاد در رستوران‌ها سالاد کلم سفید است که پایه اصلی آن کلم سفید با هویج و سس مخصوص است. در برخی رسپی‎‌ها انواع موادی مثل ذرت مکزیکی، کشمش و گردو را هم به آن اضافه می‌کنند. کاربرد اصلی این سالاد سرو شدن آن همراه غذاهایی مثل فیله استریپس، مرغ سوخاری و انواع سوخاری‌ها است. این سالاد از کلسیم، فیبر و آهن بر خوردار است و طعم لذیذی دارد. در دوره آنلاین آموزش فست فود، و کلاس حضوری آموزش فست فود آرسس شف، طرز تهیه این سالاد به صورت حرفه‌ای برای استفاده در منوی فست فود به شما آموزش داده می‌شود.

۵ | سالاد فصل

سالاد فصل از کجا پیدایش شد؟ سوال جالبی است. اول باید بگوییم سالاد فصل از ترکیب کاهوی خرد شده، گوجه و خیار اسلایس شده و چیزهایی مثل کاهوی رنده شده و کنسرو ذرت، به همراه سس سفید درست می‌شود. اما بنظر می‌رسد تاریخ اختراع این سالاد برای اواسط قرن ۱۴ شمسی در ایران (سال‌های بعد از جنگ جهانی) باشد. اول اینکه چرا در ایران؟ اگر شما واژه Season Salad را در اینترنت جستجو کنید، متوجه می‌شوید انگلیسی زبان‌ها یا چنین چیزی ندارند و یا برایشان اهمیتی ندارد. اما در مقابل این حجم از سرو شدن سالاد فصل در رستوران‌های ایرانی نشان‌ می‌دهد که برای دهه‌ها این سالاد در کنار غذاهایی مثل کباب کوبیده در رستوران‌ها سرو شده است.

دوم اینکه چرا اواسط قرن ۱۴ شمسی؟ سالاد واژه‌ای فرنگی است و خود گوجه فرنگی هم در گذشته ایران زیاد مرسوم نبوده، پس سالاد فصل باید یک پیش‌غذای مُتاخّر و بعد از دوران قاجار باشد؛ از طرفی وقتی می‌گوییم سالاد فصل یعنی چیزی که در تمام فصول قابل سرو کردن باشد، وقتی شما به دوران پس از جنگ جهانی دوم بر می‌گردید متوجه می‌شوید هنوز گلخانه‌ها در ایران رواج نداشتند، پس چطور ممکن بود که گوجه فرنگی و خیار را به صورت چهار فصل در ایران داشته باشیم تا این سالاد را درست کنیم؟

با توجه به این دو دلیل نظر ما بر این است که این یک سالاد ایرانی با الهام گرفتن از فرنگی‌ها است و قدمت زیادی هم ندارد.

۶ | سالاد اندونزی

سالاد اندونزی یکی از سالاد های کشور اندونزی است که در تمام دنیا محبوبیت پیدا کرده است. این سالاد خوشمزه ترکیبی از کلم سفید و قرمز، ذرت، نخود فرنگی، خیار شور، هویج، کالباس و سس مخصوص می‌باشد که طعم لذیذی دارد. کسانی که رژیم غذایی دارند این سالاد را بدون سس میل کنند تا کالری سالاد کمتر شود.

۷ | سالاد الویه

سالاد الویه یکی از سالاد های کشور روسیه است، که با توجه به طعم عالی این سالاد محبوبیت فراوانی بین تمام کشور ها پیدا کرده است. این سالاد رستورانی جزو عالی‌ترین پیش غذا‌ها است که مواد تشکیل شده ی آن شامل سیب زمینی، تخم مرغ، خیار شور، سینه مرغ، نخود فرنگی، هویج، ذرت و سس مخصوص است. در بعضی رستوران ها به جای سینه ی مرغ از ژامبون استفاده می‌کنند. سالاد الویه ارزش غذایی زیادی دارد و شامل ویتامین های A، D، B9، K و همچنین مواد معدنی همچون کلسیم، آهن، فسفر، سدیم و منگنز و… بر خوردار است.

۸ | سالاد مرغ با سس پستو

سالاد مرغ یک سالاد خوشمزه و پر طرفدار است که با سس پستو طعم بی نظیری پیدا می‌کنند، دستور تهیه این سالا  در هر رستورانی متفاوت است.ترکیب این سالاد از سینه مرغ، کاهو، جعفری خرد شده، سیر له شده، گردو، گوجه گیلاسی، روغن زیتون همراه با سس پستو است. سالاد مرغ با سس پستو کالری بسیار زیادی دارد و افرادی که رژیم دارند، برای کمتر کردن کالری آن سس پستو را استفاده نکنند زیرا سس پستو ترکیبی از پنیر پارمسان، دانه کاج، پسته خرد شده، ریحان و سیر له شده می‌باشد. ارزش غذایی این مواد بسیار بالا است و حتی به عنوان یک وعده غذای اصلی آن را استفاده می‌کنند.

۹ | سالاد دریایی

سالاد دریایی انواع مختلفی دارد که در آن از ماهی، میگو، صدف، جلبک دریایی و… استفاده می کنند. در تمام دنیا سالاد های دریایی متنوعی وجود دارد که محبوبیت فراوانی دارند. اما در اینجا یکی از معروف‌ترین و رایج‌ترین سالاد دریایی را به شما معرفی می‌کنم. این سالاد تشکیل شده از میگو، اسفناج، زیتون، پنیر پارمیزان، سرکه بالزامیک، کاهو، روغن زیتون و گوجه گیلاسی است که ارزش غذای فووق العاده ای دارد.

۱۰ | سالاد ذرت

سالاد ذرت یکی از لذیذ‌ترین سالاد های دنیاست. از آن جا که ذرت طعم دهی عالی دارد، ترکیب آن کنار هویج، نخود فرنگی، ژامبون و سس مخصوص همراه با شوید طعم بی نظیری دارد. و در اکثر رستوران‌ها سرو می‌شود. این سالاد دارای ویتامین های C، B9، A، و مواد معدنی همچون پتاسیم، کلسیم، فسفر و…است.

۱۱ | سالاد والدورف

سالاد والدورف یک نوع سالاد آمریکای است که یک سالاد لذیذ به عنوان پیش غذا یا یک وعده ی سبک برای افرادی که رژیم دارند محسوب می‌شود. مواد اصلی سالاد به دو صورت تهیه می‌شود، مدل اول شامل سبزیجات با سس است و مدل دوم ترکیب مواد سالاد همراه با مرغ پخته شده یا گریل شده است که اسم آن معروف به چیکن والدورف است. امروزه در بسیاری از رستوران‌ها سالاد والدورف طرفداران زیادی پیدا کره است. ترکیبات این سالاد شامل کاهو، کرفس، آب لیمو، کشمش، سیب سبز، عسل، گردو و سس مخصوص است.


در این مقاله شما با انواع سالاد های لذیذ و رایج رستورانی آشنا شدید. از جمله سالاد هایی چون: سالاد والدورف، سالاد الویه، سالاد دریایی، سالاد اندونزی و… که به شما کمک می کند بتوانید در کنار غذا های اصلی یا به عنوان غذای اصلی سرو کنید. ممکن است شما به یک سری سالاد ها خیلی علاقه داشته باشید که در این مقاله به اون اشاره نشده حتما در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

اگر دلیل مراجعه شما به این مقاله این است که می‌خواهید رستوران یا کافه رستوران راه اندازی کنید، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات مشاوره راه اندازی رستوران آرسس شف استفاده کنید.

(بازدید ۱۰۱ بار, بازدیدهای امروز ۱ )

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید به

دیدگاه خود را وارد نماید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *