طرز تهیه کیک خیس شکلاتی

نان و شیرینی

کیک خیس یک نوع کیک محبوب جهانی است که به اسم‌های کیک براونی یا کیک شکلاتی خیس معروف است. در دنیا با توجه به ذائقه‌های مختلف کیک خیس را به روش‌های متنوع و با مواد متفاوتی تهیه می‌کنند. تاریخچه اختراع کیک خیس شکلاتی به سال ۱۸۹۳ میلادی در آمریکا بر می‌گردد. شکلات جزء خوراکی‌های پر […]

مواد اولیه مورد نیاز

  • تخم مرغ
    ۳ عدد
  • آرد قنادی
    ۲ پیمانه
  • شکر
    ۱.۵ پیمانه
  • پودر کاکائو
    ۴ قاشق چای‌خوری
  • وانیل
    ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • بکینگ پودر
    ۲ قاشق چای‌خوری
  • شیر ولرم
    ۱.۵ پیمانه
  • روغن مایع
    ۱.۵ پیمانه
طرز تهیه کیک خیس شکلاتی

کیک خیس یک نوع کیک محبوب جهانی است که به اسم‌های کیک براونی یا کیک شکلاتی خیس معروف است. در دنیا با توجه به ذائقه‌های مختلف کیک خیس را به روش‌های متنوع و با مواد متفاوتی تهیه می‌کنند. تاریخچه اختراع کیک خیس شکلاتی به سال ۱۸۹۳ میلادی در آمریکا بر می‌گردد. شکلات جزء خوراکی‌های پر طرفدار دنیاست که ترکیب آن با کیک یکی از ترکیب‌های موفق در جهان آشپزی است. با آرسس شف در مقاله دستور پخت کیک خیس به روشی ساده، همراه باشید.

کیک خیس

مواد لازم برای تهیه کیک خیس شکلاتی

تخم مرغ ۳ عدد
آرد قنادی ۲ لیوان
شکر ۱/۵ لیوان
پودر کاکائو ۴ قاشق چای خوری
وانیل ۱/۴ قاشق چای خوری
بکینگ پودر ۲ قاشق چای خوری
شیر ولرم ۱/۵ لیوان
روغن مایع ۱/۵ لیوان

مراحل طرز تهیه کیک خیس شکلاتی

مرحله ۱ | مخلوط کردن مواد

در ظرفی مناسب، پودر کاکائو را همراه شکر بریزید و هم بزنید تا پودر کاکائو باز شود. شیر ولرم را به مواد اضافه کنید و با قاشق هم بزنید تا کمی شیر با مواد قاطی شود و پس از آن با همزن برقی آن را مخلوط کنید. این کار باعث می‌شود که پودر کاکائو پخش نشود. سه دقیقه مواد را هم بزنید سپس روغن مایع را کم کم به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا غلیظ شود. یک لیوان از مواد را کنار بگذارید تا موقع سرو روی کیک بریزید.

زرده و سفیده ی تخم مرغ را جدا کنید. زرده را به مواد اضافه کنید و هم بزنید، سفیده را در ظرف جدا با همزن برقی به مدت ۵ دقیقه بزنید تا کاملا سفید شود و بافت خامه ای پیدا کند.

مرحله ۲ | مایه کیک

در ظرفی جدا آرد را همراه وانیل و بکینگ‌پودر با هم مخلوط کنید و سه مرتبه آن را الک کنید. سپس ترکیب آرد را کم کم به مواد اضافه کنید و با قاشق یا هم‌زن برقی شروع به هم زدن کنید. استفاده از هم زن برقی بافت یک دستی به ما می‌دهد. اگر همزن برقی ندارید با همزن دستی بی‌وقفه ۵ دقیقه هم بزنید. پس از آن سفیده تخم مرغ را به مواد اضافه کنید و با لیسک یا قاشق به آرامی هم بزنید تا با مواد مخلوط شود. پس از یک‌دست شدن مواد، از هم زدن خودداری کنید تا هوای ایجاد شده در مایه کیک از بین نرود و هنگام پخت، کیک بافت اسفنجی پیدا کند.

مرحله ۳ | قالب کیک

ابتدا با پنبه آغشته به روغن مایع، دور تا دور قالب را چرب کنید و برای اینکه کیک را به راحتی از قالب بیرون آورید، مقدار خیلی کمی آرد به قسمت‌های چرب شده بپاشید. مایه کیک را داخل قالب بریزید. برای کمک به پف کردن کیک، یک سیخ آهنی را آغشته به روغن مایع کنید و سوراخ‌هایی را درون مایه کیک ایجاد کنید، این کار به ظاهر ساده موجب پف کردن کیک و بافت اسفنجی کیک می‌شود.

مرحله ۴ | پخت کیک خیس

از ۱۵ دقیقه قبل از قرار دادن قالب در فر، فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید تا گرم شود. پس از گرم شدن فر قالب را در طبقه ی وسط فر قرار دهید و شعله ی پایین فر روشن باشد. اجازه دهید تا کیک تا مدت ۳۵ الی ۴۰ دقیقه در فر بپزد. برای تست پختن کیک یک خلال دندان را در کیک فرو کنید و بیرون آورید اگر مواد کیک به خلال دندان چسبید یعنی هنوز کاملا نپخته است و اگر موادی به خلال دندان نچسبید یعنی کیک پخته است. قالب را از فر خارج کنید و تا وقتی که کیک داغ است مواد کاکائو که از قبل کنار گذاشتید را روی کیک بریزید تا مواد به خوبی جذب کیک شود.پس از سرد شدن آن را از قالب خارج کنید.

مرحله ۵ | تزیین کیک

شما می‌توانید با استفاده از شکلات‌های رنده شده ، اسمارتیز‌های مختلف و یا ترافل‌های رنگی به دلخواه روی کیک شکلاتی خیس خود را تزیین کنید. کیک آماده ی سرو است.

طرز تهیه کیک خیس برانی

نکات مهم در پخت کیک خیس شکلاتی

  1. در طرز تهیه کیک خیس به هیچ عنوان به جای بکینگ پودر از جوش شیرین استفاده نکنید، چون بکینگ پودر باعث می‌شود به خوبی رنگ کاکائو در کیک نمایان شود.
  2. برای تهیه کیک خیس حتما از پودر کاکائو مرغوب استفاده کنید.
  3. حتما بعد از خنک شدن کامل کیک، آن را از قالب جدا کنید و سپس برش دهید.
  4. هنگام پخت کیک در فر به هیچ عنوان تا ۲۰ دقیقه درب فر را باز نکنید زیرا باعث خمیری شدن و پف نکردن کیک می‌شود.

جمع بندی طرز تهیه کیک خیس شکلاتی

کیک خیس یک شیرینی است که به عنوان یک عصرانه دلپذیر در کنار بستنی یا یک نوشیدنی گرم سرو می‌شود. در این مقاله با طرز تهیه کیک خیس، نکات مهم هنگام پخت کیک خیس و مواد لازم برای تهیه آن آشنا شدید. خوشحال می‌شویم اگر نظر خود را درباره این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

دوره آنلاین آموزش قنادی

در دوره آنلاین آموزش قنادی شما طرز پخت کیک‌ها را می‌آموزید. حتی به این فکر کنید که یک کافه مخصوص خودتان یا یک پیج سفارش گیری قنادی اینستاگرامی راه بیاندازید. در این دوره بهترین اساتید آشپزی و قنادی برای شما بیش از ۴۰۰ دقیقه ویدیوی آموزشی را با بهترین کیفیت فراهم کرده‌اند.

شرایط دوره آنلاین

به محض ثبت نام در دوره، دسترسی شما به ویدیوهای آموزش دوره ملل از طریق حساب کاربری شما در سایت باز می‌شود. شما می‌توانید از طریق موبایل، لپ‌تاپ، تلویزیون و هر دستگاهی که متصل به اینترنت باشد شروع به یادگیری کنید.


بررسی بیشتر

پیشنهاد می کنیم این مقالات را هم بخوانید

(بازدید ۲۶ بار, بازدیدهای امروز ۱ )

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید به

دیدگاه خود را وارد نماید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *